Militaire luchtverkeersleiders gegijzeld door Defensie
Iedereen is vrij om te solliciteren waar ie wil, een vrije arbeidsmarkt. Dit klinkt vanzelfsprekend zou je denken. Je gaat ervan uit dat je die mogelijkheid hebt en vervolgens een gelijke kans krijgt. Helemaal als er schaarste is in jouw sector omdat er bijvoorbeeld hele specifieke vaardigheden zijn vereist.
Luchtverkeersleider is een specialistisch beroep. Je kunt niet bij heel veel werkgevers terecht met deze specifieke vaardigheden. Gevolg is dat militaire luchtverkeersleiders die van baan willen wisselen, zijn aangewezen op de civiele sector.
Ik sprak onlangs een luchtverkeersleider die gesolliciteerd had op een functie bij de luchtverkeersleiding van Schiphol. Deze luchtverkeersleider werd afgewezen omdat er afspraken zouden zijn gemaakt met Defensie dat er tot nader order geen militaire luchtverkeersleiders worden aangenomen.
Natuurlijk mag de werkgever zijn best doen om schaars personeel binnen te houden. Daarvoor kan bijvoorbeeld een bindingspremie toegekend worden. Blijkbaar is dit middel niet voldoende om het personeel binnen te houden, maar dat geeft Defensie nog niet het recht om de weg naar een andere baan te blokkeren. Wat de AFMP betreft is het recht op vrije arbeidskeuze hier in het geding. We gaan het bij de werkgever aankaarten en hopen snel een oplossing te bereiken.