21 oktober 2024

Afronding LTC stap 4 vertraagd

Tijdens een tweetal bijeenkomsten van de begeleidingscommissie personele implementatie (BCO) waarin de heroverwegingen worden behandeld, zijn de KMar en de centrales van overheidspersoneel (CVO ) onlangs tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is om de ruim 680 bij de BCO ingediende heroverwegingen af te doen binnen de voor reorganisaties geldende regels en rechtspositie. De KMar en de CVO hebben daarom besloten om de ontstane situatie voor te leggen aan de Hoofddirecteur personeel (HDP).

Foto: Mediacentrum Defensie

Aan de HDP is gevraagd om bijzondere arbeidsvoorwaardelijke afspraken met de bonden te maken die kunnen helpen om de reorganisatie LTC stap 4 tot een goed einde te brengen. Dit overleg vergt de nodige tijd. Dit betekent dat de oorspronkelijk geplande start van de nieuwe LTC-organisatie per 1 november 2024 niet haalbaar is en wordt verschoven naar een datum in 2025. De HDP heeft recent een voorstel gestuurd aan de werkgroep Reorganisaties dat binnenkort formeel zal worden gesproken. Zodra er meer duidelijkheid over de uitkomst van dat overleg is, zullen wij jullie hierover informeren.

Meerdere problemen
Het LTC-reorganisatietraject is in meerdere fases verdeeld en loopt hierdoor al meer dan 10 jaar. Hierdoor zijn meerdere problemen ontstaan die de voortgang belemmeren. De belangrijkste daarvan zijn:

·        Ongedocumenteerde en ongeautoriseerde toewijzing van werkzaamheden.
Vooruitlopend op de formele vaststelling van de nieuwe organisatie zijn aan medewerkers al regelmatig nieuwe taken toegewezen. Dit gebeurde soms op basis van afspraken met de Centrales van Overheidspersoneel (CVO), maar in andere gevallen soms zonder de juiste autorisatie van het bevoegde gezag. Dit kan ertoe leiden dat het toekennen van een heroverweging aan de ene medewerker nadelige gevolgen heeft voor een andere medewerker.

·        Druk om bepaalde functies snel te vullen.
De KMar heeft een sterke wens om de organisatie op bepaalde locaties of bepaalde functies al in de BCO-2 te vullen. Voorbeelden daarvan zijn de grensbewaking op Schiphol en de nieuwe functies van plaatsvervangend groepscommandant die in de reorganisatie LTC stap 4 ontstaan. Dit staat echter op gespannen voet met het doel van de BCO-2, namelijk een zorgvuldige afhandeling van heroverwegingen waarbij indien nodig maatwerk wordt geleverd, maar waarbij ook de rechtspositie van anderen wordt gerespecteerd.

·        Complexiteit door de keuze voor nieuwe functiecodes en arbeidsplaatsnummers.
De introductie van nieuwe functiecodes en arbeidsplaatsnummers in de nieuwe LTC-organisatie heeft voor complicaties gezorgd bij het toetsen van de juistheid van de claims in de heroverwegingen. 

Lees via deze link de brief die de HDP op 17 oktober stuurde aan de Werkgroep Reorganisaties.

Meer over:
LTC